Heeft u last van gevoelige tanden?

De koude winterdagen hebben nogal effect op ons lichamelijk welzijn. Zo kennen we allemaal bijvoorbeeld gescheurde lippen. Ook het gebit kan last hebben van de kou. Zo horen we in onze praktijk wel eens dat inademen via de mond tijdens het fietsen pijnlijk is. Ook kan deze pijn of gevoeligheid zich uiten bij koud of warm drinken of bij koud of warm eten. Tevens kan het ook voorkomen dat de klachten zich uiten bij het eten van zoetigheid. De oorsprong is meestal te vinden bij blootliggende tandhalzen.
Blootliggende tandhalzen ontstaat wanneer het tandvlees zich langs de tand of kies terugtrekt. Zo komt de hals en de wortel van de tand of kies bloot te liggen. Er zit geen glazuurlaag op deze tandhals noch op de wortel van de tand of kies. Door het ontbreken van deze isolerende glazuurlaag is dit gedeelte van de tand of kies erg gevoelig voor invloeden zoals warm, koud, zoet en zuur. Tevens kunnen in deze tandhals of wortel snel en gemakkelijk gaatjes ontstaan. Door de juiste techniek te gebruiken bij het poetsen en eventueel aanpassing te maken in het dieet, kan gevoeligheid aan de tandhals aangepakt worden. Tevens kan gebruik van bepaalde tandpasta’s helpen om de gevoeligheid te verminderen.

Heeft u last van gevoelige tandhalzen? Heeft u last van koude lucht bij inademen?
Heeft u last van gevoeligheid of pijn bij het eten of drinken van warme of koude producten? Of juist als u iets zuurs of zoets neemt?

Het kan zijn dat dit komt door blootliggende tandhalzen. Door terugtrekkend tandvlees, komt de hals en de wortel van de tand of kies bloot te liggen. Op de hals en wortel van de tand of kies zit geen glazuur, waardoor is de tand of kies gevoelig kan zijn voor invloeden zoals warm, koud, zoet en zuur. Ook kunnen er sneller gaatjes in het blootliggende deel ontstaan en is dit deel ook gevoeliger voor verkleuringen zoals bij roken.
Vaak ligt het blootliggende deel van de tand of kies aan de kant van de wang. Het kan ook zijn dat het aan de tong kant voorkomt. De tandhals en wortel hebben vaak een wat geliger kleur en kan er duidelijk verschil worden gezien tussen het gedeelte met de beschermende glazuur laag (wit) en zonder de beschermende glazuurlaag (geler).
Blootliggende tandhalzen ofwel blootliggende tandwortels kunnen op meerdere manieren ontstaan. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door tandvleesontsteking, te hard poetsen of een verkeerde manier van poetsen.
Dit kan gevoeligheid veroorzaken bij zoete, koude of warme voedingsmiddelen of mondhygiëne behandeling. Deze gevoeligheid kan, afhankelijk van de oorzaak, weer verdwijnen. U kunt zelf de gevoeligheid van de tandhalzen verminderen door het beperken van de consumptie van zuren of een tandpasta of gel te gebruiken tegen gevoelige tandhalzen, door te spoelen met een fluoride spoelmiddel en gebruik maken van een zachte tandenborstel waarmee ook zacht gepoetst dient te worden. Als de gevoeligheid niet verdwijnt, kan er iets anders aan de hand zijn. Overleg dit dan met de tandarts of mondhygiënist.